Σωτήριος Ανάργυρος – Ο ιδρυτής

1849

Ο Σωτήριος Ανάργυρος γεννήθηκε στις Σπέτσες το 1849 με καταγωγή από την ένδοξη  σπετσιώτικη γενιά των Αναργυραίων.

Υπήρξε η σπουδαιότερη προσωπικότητα των Σπετσών του τελευταίου αιώνα. Ενσάρκωσε τον κλασικό τύπο του νέου έλληνα μετανάστη.

1849

1883

Η δίψα του για επιτυχία τον οδηγεί από νεαρή ηλικία σε περιπλανήσεις με σταθμούς την Κωνσταντινούπολη, τη Ρουμανία, την Αίγυπτο, τη Γαλλία  και τέλος την Αγγλία. Εκεί ασχολείται για πρώτη φορά με τα καπνά.

Το 1883 ο Ανάργυρος, οδηγημένος από το εμπορικό του ένστικτο, μεταναστεύει στη Νέα Υόρκη της Αμερικής. Εκεί προσλαμβάνεται στη μεγάλη καπνοβιομηχανία του Αμερικανοεβραίου Τόμσον, την οποία και στο τέλος κληρονομεί μετά την υιοθεσία του από τον μεγαλοβιομήχανο.

Με βάση την επιχείρηση αυτή, ο Ανάργυρος κτίζει έναν πραγματικό εμπορικό καλοσσό στο χώρο των καπνών και επεκτείνεται σχεδόν σ’ όλη την αμερικανική αγορά.

1883

1894

Το 1894 επιστρέφει για πρώτη φορά στις Σπέτσες.

Ξανάρχεται τον επόμενο χρόνο οπότε γνωρίζει ­και λίγο αργότερα παντρεύεται­ την δεύτερη εξαδέλφη του Ευγενία Θ. Αναργύρου. Το ζεύγος γυρίζει στην Αμερική, για τρία ακόμη χρόνια. Η νοσταλγία όμως της γυναίκας του για  τις Σπέτσες εξαναγκάζουν τον Ανάργυρο να πουλήσει τις επιχειρήσεις του στην Αμερική και να εγκατασταθεί στις Σπέτσες.

Από την πώληση της καπνοβιομηχανίας του και μόνο εισέπραξε τότε το ιλιγγιώδες ποσό των 650.000 δολαρίων.

1894

1904

Η επιστροφή του Αναργύρου στο νησί είναι η αρχή της ανάπτυξης των Σπετσών.

Η εμπορική του δραστηριότητα συνεχίζεται στην Ελλάδα, οι Σπέτσες όμως αποτελούν το επίκεντρο των ενεργειών του.

Το 1904 τελειώνει η ανέγερση πολυτελούς αρχοντικού, νεοκλασικού ρυθμού, στο κέντρο της πόλης. Το 1907 κατασκευάζει, με δικά του έξοδα, το πρώτο υδραγωγείο του νησιού.

1904

1913

 Το 1913-­14 η προσφορά του μεγάλου ευεργέτη προς το νησί είναι μεγάλη. Πρώτον αγοράζει μεγάλη έκταση την οποία αναδασώνει, δημιουργώντας έτσι και πάλι το πευκοδάσος των Σπετσών που  κινδύνευε τότε με αφανισμό εξαιτίας της ανεξέλεγκτης ξύλευσης και καλλιέργειας, δεύτερον ανοίγει περιφερειακούς δρόμους στο  νησί και τρίτον κατασκευάζει το ξενοδοχείο “Ποσειδώνιο”.

Το τελευταίο αυτό έργο του έδωσε μεγάλη τουριστική ώθηση στις Σπέτσες και ανέδειξε το νησί σε παραθεριστικό κέντρο  των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων. Βασιλιάδες, πρίγκιπες, πρωθυπουργοί και εξέχουσες προσωπικότητες απ’ όλο τον κόσμο βρίσκονταν κάθε καλοκαίρι στις Σπέτσες, φιλοξενούμενοι του εξαίσιου αυτού ξενοδοχείου.

1913

1927

Tο 1927 γίνεται η έναρξη της Αναργυρείου και Κοργιαλενείου Σχολής Σπετσών, η οποία ήταν η μεγαλύτερη προσφορά του εθνικού ευεργέτη και πραγματικά ανέβασε το πολιτιστικό επίπεδο του νησιού.

Η “Σχολή” όπως είναι γνωστή στις Σπέτσες, υπήρξε ένα από τα καλύτερα πρότυπα κολλέγια της χώρας αν όχι των Βαλκανίων.

1927

1928

Το 1928 οι Σπέτσες γίνονται το μόνιμο αγκυροβόλιο της περιοχής για τον αγγλικό στόλο, με αποτέλεσμα στην πελατεία του ξενοδοχείου να προστεθούν οι αξιωματικοί του αγγλικού ναυτικού δίνοντας του ακόμα μεγαλύτερη αίγλη.

Η αρχοντιά του ξενοδοχείου αυτού είναι ακόμα και σήμερα φανερή.

1928

1983

Έμπνευση του Ελ. Βενιζέλου, προσωπικού του φίλου και δημιούργημα του Ανάργυρου, η “Σχολή” διαπαιδαγώγησε πλήθος λογίων, καλλιτεχνών, επιστημόνων και πολιτικών.

Λειτούργησε μέχρι το 1983, όχι μόνο με Έλληνες αλλά και με αλλοδαπούς μαθητές.

1983
Scroll to Top
Ιωάννα Παρασκευοπούλου

Η Ιωάννα Παρασκευοπούλου είναι χορεύτρια και χορογράφος με έδρα της την Αθήνα. Σπούδασε στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και το Τμήμα Τεχνών Ήχου & Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Η καλλιτεχνική της πρακτική επικεντρώνεται στη σχέση μεταξύ οπτικοακουστικών μέσων και κίνησης. Ως χορεύτρια έχει συνεργαστεί — μεταξύ άλλων — με τους Ίριδα Κάραγιαν, Χρήστο Παπαδόπουλο, Δημήτρη Παπαϊωάννου, Alexandra Waierstall, Κατερίνα Ανδρέου, Λενιώ Κακλέα, Σοφία Μαυραγάνη, Τζένη Αργυρίου, Πατρίσια Απέργη, Αντώνη Φωνιαδάκη, Brendan Fernandes, Χάρη Κούσιο, Κι όμως κινείται, και Μαρία Κολιοπούλου. Έχει βραβευτεί από το Πρόγραμμα Υποστήριξης

Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος – ARTWORKS (2019). Ως χορογράφος ξεκίνησε παρουσιάζοντας το βίντεο All She Likes Is Popping Bubble Wrap στο πλαίσιο του Onassis New Choreographers Festival 8. Το συγκεκριμένο έργο έχει τιμηθεί με το βραβείο Best Sound Design στο FIVideodanza και με το βραβείο Best Video Art στο MIFVIF. Η Παρασκευοπούλου συνδημιούργησε το video project Battle of Fishes στο πλαίσιο του προγράμματος Miniatures for Revolution – GNO, το οποίο τιμήθηκε με το βραβείο Best Cinematography στο InShadow Festival και με το βραβείο Special Recognition στο Screendance International Film Festival. Χορογράφησε το ντουέτο MOS στο πλαίσιο του Onassis New Choreographers Festival 9, το οποίο στη συνέχεια επιλέχθηκε από το ευρωπαϊκό δίκτυο Aerowaves Twenty23 και περιόδευσε σε διεθνή φεστιβάλ σε Ελλάδα και εξωτερικό. Επίσης, παρουσίασε τη 10λεπτη performance Coconut Effect στο διαγωνισμό Danse Élargie 2022, με την οποία τιμήθηκε με το βραβείο Young Jury Award. Πρόσφατα παρουσίασε το νέο της έργο All of My Love στο πλαίσιο του Onassis Dance Days 2024 και συνδημιούργησε το έργο Τέλος με την Maria Hassabi, τον Hannes Langolf και την Ερμίρα Γκόρο σε σύλληψη της τελευταίας.

https://ioannaparaskevopoulou.com/

Ναταλία Μαντά

Η Ναταλία Μαντά είναι εικαστικός με έδρα την Αθήνα. Αν και ο πηλός είναι το βασικό υλικό της πρακτικής της, χρησιμοποιεί επίσης μέταλλο, κερί, φωτοευαίσθητα χημικά και βίντεο.

Συνεργάζεται και αλληλεπιδρά με καλλιτέχνες από το ευρύτερο φάσμα των τεχνών, των

εικαστικών, της μουσικής, του θεάτρου και της performance. Από το 2017 έως το 2020, δίδαξε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο ίδιο πανεπιστήμιο από όπου αποφοίτησε και έκανε το μεταπτυχιακό της. Εδώ και 10 χρόνια συνδιοργανώνει και επιμελείται μαζί με τον Γιάννη Αναστασάκη τις οπτικοακουστικές συναντήσεις live αυτοσχεδιασμού «Sound of Color» στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων στην Αθήνα. Έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις σε διεθνή ιδρύματα και γκαλερί. Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2022) και είναι Fellow του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Έχει επιλεγεί από διακεκριμένα καλλιτεχνικά residencies ανά τον κόσμο, για να μείνει και να παράξει μέρος της δουλειάς της. Έργα της ανήκουν τόσο σε ιδιωτικές όσο και σε δημόσιες συλλογές.

https://nataliamanta.com/

Κωνστάντζα Καψάλη

Η Κωνστάντζα Καψάλη είναι σκηνοθέτρια με βάση την Αθήνα. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Αρχαιολογία και την Πολιτιστική Διαχείριση (BA – ΑΠΘ, MA – Leiden University), και συνέχισε με σπουδές αρχικά στην Οπτική Ανθρωπολογία και έπειτα στη σκηνοθεσία ταινιών Ντοκιμαντέρ (MA – Πανεπιστήμιο Αιγαίου). Η πρώτη της μικρού μήκους ταινία «Ανθισμένα Κορίτσια» προβλήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ στην Ελλάδα και βραβεύτηκε στο 18ο διεθνές φεστιβάλ Signos da Noite στη Λισαβόνα. Έργα της έχουν προβληθεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το Ινστιιτούτο Goethe (Δουβλίνο), το αρχαιολογικό μουσείο του Zagreb, το Crespo Haus (Φρανκφούρτη), το Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης και στο Μουσείο Μπενάκη, μεταξύ άλλων. Έχει βραβευτεί από την ARTWORKS (2021) και είναι Fellow του Προγράμματος Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Είναι υποψήφια διδάκτωρ στη σχολή Καλών Τεχνών LUCA.

https://konstanzakapsali.com/

Rowena Hughes

Η Rowena Hughes είναι εικαστικός από το Λονδίνο με έδρα την Ελλάδα. Στο έργο της συνυπάρχουν σχέδια, φωτογραφίες, αντικείμενα, εκτυπώσεις και μια σειρά artist books με βάση επιστημονικά κείμενα. Η προσωπική της έρευνα ενημερώνεται συνεχώς από τη μελέτη του φυσικού κόσμου, της λογοτεχνίας, της επιστήμης και των μαθηματικών και αξιοποιεί ευρεθέντα αντικείμενα και εικόνες, τεχνικές διαστρωμάτωσης, ακανόνιστης επανάληψης και τυχαιότητας. Στις εκθέσεις της συμπεριλαμβάνονται οι: Freshly Broken Surfaces, Galerie Pcp, Παρίσι; Liquid Library, University Museum, Locus Athens; A Scattering of Salts, ACG Gallery, Αθήνα; Inaspettatamente, Cloud Seven, Βρυξέλλες; B, Belmacz, Λονδίνο; In Quotes, Gerald Moore Gallery, Λονδίνο; From the Slopes of the Curves, Galerie Renner Prinz, Βιέννη. Από το 2008 φτιάχνει μοναδικά artist book χρησιμοποιώντας ευρεθέντα κείμενα, ενώ το 2022 ένα από αυτά εκδόθηκε με τίτλο «Elasticity, Fracture & Flow».

https://www.rowenahughes.co.uk/